Wednesday, October 21, 2009

Lempeng @'tepek'

Sardin dan lempeng adalah antara kegemaran aku kalau tak nak makan nasi. Resepi ni aku bantai aje, untuk sedap tekak je.Kalau suami plak, dia suke kalau lempeng cicah dengan kari.So, kalau nak buat untuk breakfast/dinner, mesti buat hidangan yang berbeza, selera aku dan selera suami.

Lempeng atau 'tepek', 2 cara berbeza nak buat;

Versi 'tepek' Mak -
Mak akan bancuh mcm bancuhan karipap ; tepong gandum, air garam, minyak dan planta.Uli sehingga leh kepal2.Kemudian, gelek(uli) sehingga nipis.Dan masak atas kuali leper atau biasa.Tepek2 kan dengan sedikit minyak...(ehe...mungkin dari situ dpt nama tepek kot...ekekek)

Versi Aku dan Kak Lang;
Tepong gandum dibancuh dengan air dan garam, gaul sehingga sebati dan pekat (nak cair sket pon takpe, sng nak letak dlm kuali nnt) .Kalau nak letak perasa atau stok ayam, lagi sedap. Masak guna kuali leper.Letak minyak sedikit, untuk garing.Aku lebih suke nipis dan garing.


Lempeng - senang sgt nak buat!!!

Cicah sardin - Letak bwg besar byk2 n cili padi,baru la 'heaven'!!!

No comments:

Post a Comment