Monday, November 30, 2009

Raya di JB

Selamat hari raya haji.
Maka tahun ni, pertama kalinya aku tak beraya bersm korge tercinta. Waaaa....sedih sgt2.Mula2 mcm malas je nak beraya.Macam takde perasaan je, tak prepare apa2 pun. At last, bila ku pk kan kasihankan suami aku ni..aku try to hepy...yeah.....sememangnya hepy! Sebab, ada suami tercinta disisi (walaupun kena keje malam raya!huh!). Sempat jugak aku bergayut dengan Ayub,Mak dan Kak Lang. Time2 camni la sibuk nak nanye resepi~betul kata AbuYa~..hahah
Sebenonye dalam hati tu nak prepare mcm2, dimulut je ckp lain.

We decided taknak masak rendang, ketupat n wat not...muak! Akhirnya dr mulut laki aku kabo nak makan nasi tomato dengan puding trifle, maka aku hanya menurut perintah..ehe..1st time tu buat dua masakkan ni. Tapi, aku yakin je aku leh buat. Maklum la ikut skill Mak..'main campak-campak', 'kurangkan bila terasa lebih', 'lebihkan bila kurang', dan 'agak-agak'. Jadi jugak beb.Walaupun aku ni tak penah makan nasi tomato(percaya x?caye laa). Kenapa tak penah makan? Myb sbb aku tak selera tgk rupe Nasi ituw.Hahaha..

Cadangan mak adalah dengan ayam masak merah, dalca dan jelatah. Sebab bahan2 tak ckup (last minit shopping)...dalca tak jadi buat. Maka suami ku keciwa. Dia nak lauk yang berkuah. N that time pon, gigi bongsu' dia jerit2 nak kuo.Jadi, suami kurang berselera la dengan keadaan dia macam tu. Sian suamiku.
Puding trifle pon adalah percubaan aku yg pertama juga. Buat dengan layer swiss role pandan, kastard dan agar2 buah. Sempoi sgt2, tak smpai sejam menyediakannya. Kastard layer je agak lembik. Maknanya bila nak makan, kena ceduk, bukan potong. Sebab teksture lembik sedikit.
Bila nak hidangkan pada tetamu pon, terpaksa aku sediakan dlm bekas2 yang kecil. Nnt payah plak diorg nak ceduk.Jadik mcm carca marba dah!Btw, sgt sedap! (angkat bakul sendiri!).

Ni la hidangan pagi raya haji.


Sape nak perabihkan makann ni sume??? Alhamdulillah, rupenye kami tak sendirian mymbut raya korban di sini. Mujur ada Mus n family, Abg Shahrul, Razi n Paan. Thanks sebab dtg.

The next day pon, bz dengan kenduri kendara. Pusing2 bandar Pontian dengan Pekan Nenas.Sungguh la jakun.Sempat grab 2 biji nenas madu.Pergh..cicah ngan kicap sedap tu!

~untuk menu diatas, tak dpt le aku nak tepekkan resepinye...sbb, aku jenis bantai membantai je masak ni.kang mengkome idok paham.nnt2 lah, aku try wat karangan baik punye..~

No comments:

Post a Comment